Med över tre decennier i branschen har Per samlat värdefull erfarenhet av ledarskap och affärsutveckling. Som en engagerad och prestigelös chef tror han på vikten av att lyssna, bygga starka team och dra nytta av medarbetarnas kompetens. I den här intervjun delar han med sig av sina bästa ledarskapstips, vad som gör AllOffice unikt och hur deras nya butikssatsning stärker kundrelationerna.
Berätta lite om dig själv – vem är Per?
Jag är en 57-årig värmlänning som bor i Karlstad och trivs bäst när jag får umgås med familj och vänner, fixa med huset och trädgården. Jag är en musikintresserad sportnörd som gärna åker slalom och cyklar. Jag har arbetat i branschen hela mitt vuxna liv och känner fortfarande stor inspiration och glädje i mitt arbete varje dag.
Vilka råd skulle du ge till någon som vill lyckas som ledare idag?
Det viktigaste är att vara en god lyssnare och att skapa ett starkt team. Man måste respektera alla medarbetare för den de är och ge dem utrymme att ta egna initiativ. Bra trivsel, tydliga riktlinjer, kostnadsmedvetenhet och entreprenörsanda skapar goda resultat.
Hur skiljer sig modernt ledarskap från hur det såg ut för 15–20 år sedan?
Idag är ledarskapet betydligt mer prestigelöst än för 20 år sedan. Vi ser en större delaktighet från medarbetarna och det är mer fokus på samarbete än på hierarkier.
Du är en uppskattad chef – vad tror du det beror på?
Tack, det är en svår fråga att svara på själv! Jag försöker vara mig själv och inte spela någon roll. För mig är det viktigt att lyssna och att leda genom att vara ett gott exempel. Jag är också mån om att vara så synlig som möjligt i verksamheten, trots att vi har en geografisk spridning över hela Sverige.
”AllOffice är ett stort företag med höga ambitioner, men vi kommer aldrig att överge det lilla bolagets personliga prägel och entreprenörsanda.”
Vad särskiljer AllOffice från era konkurrenter?
Våra fantastiska medarbetare! Vi har ett unikt medarbetarengagemang där vi verkligen drar nytta av varandras kompetenser och erfarenheter. Vi är bra på att bygga starka relationer, både internt och externt. AllOffice är ett stort företag med höga ambitioner, men vi kommer aldrig att överge det lilla bolagets personliga prägel och entreprenörsanda.
Varför är segmentet Städ & hygien så viktigt för AllOffice?
Det är idag vårt största produktområde, och vi ser en mycket positiv tillväxt inom segmentet. Vi har också stor intern kompetens på området – exempelvis har vår kategorichef Mikael Back lång erfarenhet från att driva eget bolag inom städbranschen. Det ger oss en djup förståelse för kundernas behov och utmaningar.
Ni utsåg nyligen Hygienteknik till årets leverantör. Vilka kriterier ligger till grund för den utmärkelsen?
Vi gör en noggrann utvärdering med våra avdelningar internt:
Kategori – Fungerande samarbete kring pris, marknadsföring och sortiment, samt ett långsiktigt engagemang från leverantören.
Inköp – Hög leveranssäkerhet, få restordrar, tydlig orderbekräftelse och bra kundservice.
Lager & logistik – Korrekta och kompletta leveranser, tydliga följesedlar och en välfungerande reklamationshantering.
Ekonomi – Få prisavvikelser, vilket innebär att leverantören har en hög precision i sin fakturering.

Hygienteknik blev valda till Årets leverantör 2023 hos AllOffice.
Till skillnad från många konkurrenter satsar ni på fysiska butiker. Hur resonerar ni kring det?
Vi tror på lokal närvaro. Det skapar starka band till den lokala marknaden.
Berätta om butikssatsningen i Karlstad?
Vi växte ur vår tidigare lokal och hade inte möjlighet att visa hela vårt sortiment. I våra nya lokaler kan vi visa upp vårt breda utbud och dessutom bjuda in kunder till utbildningar och event. Vi har haft en riktigt bra start sedan vi öppnade den 12 februari, och många nya kunder har hittat till oss.
