Du visar för närvarande Är miljömärkta städmedel lika effektiva?

Är miljömärkta städmedel lika effektiva?

Att välja Svanenmärkta städprodukter är ett viktigt steg mot en mer hållbar och hälsosam framtid – men vad innebär det egentligen? Trots att märkningen är välkänd har vissa uppfattningen att miljömärkta produkter skulle vara mindre effektiva. För att reda ut detta och få en djupare förståelse för Svanens kvalitetstester och krav, pratar vi med Svetlana Sopa, ansvarig för Svanenmärkning av mikrofiberdukar hos Miljömärkning Sverige.

1. Vad innebär det att en städprodukt är Svanenmärkt?

Att en produkt är Svanenmärkt betyder att den har granskats noggrant och lever upp till tuffa krav gällande miljö, hälsa, kvalitet och arbetsvillkor. Svanenmärkta städprodukter har en dokumenterat mindre miljöpåverkan jämfört med likvärdiga, icke märkta alternativ – det gör dem till ett bättre val för både planeten och människorna som använder dem.

Jag arbetar specifikt med Svanenmärkning av mikrofiberprodukter. För att en sådan produkt ska bli godkänd krävs bland annat mycket god rengöringsprestanda utan användning av kemikalier, lång livslängd, låg förlust av mikroplast och att den består av minst 25 % återvunna polyesterfibrer eller fibrer från förnybara källor. Dessutom ställs det hårda krav på kemikalierna som används i produktionen – både ur miljö- och hälsosynpunkt samt att tillverkningen sker under godkända arbetsvillkor i enlighet med ILO:s konventioner.

2. Vad krävs egentligen för att få en Svanenmärkning?

För att kunna få en Svanenmärkning krävs det att man uppfyller Svanens tuffa produktions och kvalitetskrav samt krav som förebygger och åtgärdar de negativa effekterna när det gäller arbetsvillkor och mänskliga rättigheter. Man måste även ta ansvar för sina inköpsmetoder samt årligen följa upp sina egna leverantörer, som utför relevanta processer.

3. Kan du ge exempel på specifika kriterier och tester som produkter måste klara?

Ja, det finns flera specifika krav som måste uppfyllas. Eftersom textildelen kan innehålla olika typer av fibrer, inklusive naturfibrer, testas exempelvis hur mycket produkten krymper vid tvätt. En mopps passform måste hålla även efter många tvättar, så dimensionsförändringen får inte överstiga 6 %.

En annan viktig parameter är livslängd. Ju längre en produkt håller, desto mindre resurser krävs för att tillverka nya. Därför ställs det krav på hur många tvättar produkten ska klara: minst 100 för konsumentprodukter och minst 300 för produkter som används professionellt. Om tillverkaren hävdar längre hållbarhet måste detta kunna styrkas med dokumentation.

Dessutom testas rengöringseffekten och då används enbart vatten, inga kemikalier eller desinfektionsmedel. Det är ett krav att den rengörande effekten ska vara god även efter 100 respektive 300 tvättar, beroende på produktens användningsområde.

”De produkter som lever upp till Svanens krav är de miljömässigt bästa i branschen.”

4. En vanlig missuppfattning är att miljömärkta städprodukter inte är lika effektiva som konventionella alternativ. Hur ser du på det?

Det stämmer inte. Svanens krav baseras på noggranna laboratorietester enligt standardiserade metoder. Därav finns det bevis för hur hög kvalitet som Svanensmärkta produkter har. De produkter som lever upp till Svanens krav är de miljömässigt bästa i branschen.

5. Hur påverkar en Svanenmärkning inköpare och upphandlare i städbranschen?

Det finns en växande medvetenhet om att inköp har stor påverkan på både miljö och klimat. Även om det är svårt att exakt mäta hur ofta miljömärkningar inkluderas i upphandlingar, ser vi en ökad efterfrågan att vilja skapa hållbara offentliga affärer och effektivisera arbetet.

6. Finns det ett ökat tryck på att välja miljömärkta produkter?

Genom att ställa krav på Svanenmärkta produkter i upphandlingar förenklar man arbetet med att nå hållbarhetsmål – samtidigt som man säkerställer hög kvalitet.

7. Vad tror du krävs för att fler företag och konsumenter ska välja miljömärkta alternativ?

Det är viktigt att återförsäljare gör det enkelt för konsumenter och inköpare på företag att välja rätt för miljön. Svanenmärket känns igen av 98 % av svenska konsumenter. Därför är Svanen ett enkelt sätt att kommunicera produktens miljöprestanda. Vi ser att den offentliga upphandlingen spelar en viktig roll för att driva på efterfrågan av miljömärkta produkter.