Bakom Hygienteknik står vår grundare och ägare Stefan Johansson, en entreprenör som byggt företaget från grunden med envishet, nyfikenhet och ett starkt engagemang för människor.
En resa från enkla förhållanden
Stefan föddes 1958 i Linköping och växte upp under enkla förhållanden. Sin första veckopeng på 10 öre spenderade han på en citronstång, en lyx när pappa hade fått lön.
Skolan var en plats han trivdes på, även om hans pratglada personlighet satte lärarnas tålamod på prov. Vändningen kom i högstadiet när han fick högsta betyg i engelska. Han utvecklade egna knep för att klara glosprov; i stället för att bara skriva en synonym fyllde han pappret med alla ord han kunde.
Med en sjuk mamma som sällan kunde lämna sängen, blev biblioteket hans fristad. Böckerna öppnade en ny värld av kunskap och inspiration, något som lade grunden för hans framtida entreprenörsanda.
Från brevbärare till företagare
Efter nioårig grundskola började Stefan som brevbärare. Vid 21 års ålder flyttade han till Västerås och startade kort därefter sitt första företag tillsammans med en vän. Från två garage på Drottninggatan i Västerås tvättade och hyrde de ut entrémattor. På bara några år växte verksamheten från noll till 4000 mattor, allt baserat på handslag i stället för kontrakt.
Det var hårt slit, men också en lärorik tid. 1990 tog Stefan nästa steg och grundade Hygienteknik, företaget som idag vuxit till en internationell aktör med cirka 5000 produkter, två egna varumärken och export till 46 länder.
Snabbhet i kris
Under åren har Hygienteknik gång på gång visat prov på handlingskraft. Erfarenheterna från svininfluensan 2009 gjorde att företaget var snabba på bollen när coronapandemin bröt ut. På kort tid säkrade Stefan och teamet fyra lastbilar med handsprit från Estland – en vara som snabbt blev en bristvara.
– När det var som värst hade vi upp till 70 personer i butiken som ville köpa handsprit. Till och med begravningsbilar och taxibilar stod utanför för att få tag i produkter, berättar Stefan.
Vi var också först på marknaden med att ta fram golvställ för handsprit, en lösning som idag är självklar men då var unik.
Sponsring som hjärtefråga
För Stefan är idrott en passion. Som tidigare badminton- och bordtennisspelare vet han vad sporten kan betyda, och Hygienteknik har under många år stöttat både klubbar och enskilda idrottare i regionen.
– Sponsring för mig handlar mycket om känsla och engagemang. Att se lag och individer lyckas är en belöning i sig, säger Stefan.
Resan fortsätter
Framgångarna har gjort att flera stora aktörer fått upp ögonen för Hygienteknik. En av dem är Stefan Persson, känd från H&M, som via ett ombud visade intresset för att köpa delar av företaget. Men för Stefan är det aldrig bara en fråga om pengar.
För Stefan och hans fru Suzanne handlar framtiden inte om att sälja företaget, utan om att fortsätta utveckla det tillsammans med medarbetare, kunder och samarbetspartners.
Efter mer än tre decennier fortsätter Stefans resa att inspirera. Från citronstången för 10 öre till ett företag med hundratals miljoner i omsättning. Hans drivkraft, uthållighet och värme präglar både honom själv och Hygienteknik än idag.
Källa: VLT